© Lars Wettergreen Aagesen - unless otherwise stated.

torsdag den 16. maj 2013

Tomaterne ude og peberen har knopper

Peberen har nu også fået de fineste små knopper. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvornår den kan plantes ud, så jeg venter til endnu. Bliver nok sammen med agurkerne, dvs. at der nok går 14 dage. Så i starten af juni. Både agurk og peber er ikke glade for lave temperature.


I går besluttede jeg mig så for at nu skulle tomaterne ud på altanen permanent, eller dvs. at det gjorde jeg, da jeg i weekenden så vejrudsigten for i går og frem. Så jeg allierede mig med min 4½-årige datter, og fik plantet tomatplanterne ud i kapilærkasserne. Vi fik så her også fundet måske en af de størsre ulemper ved at dyrke på altanen: der skal slæbes en del vand derud, når kapilærkasserne skal fyldes. Jeg har til formålet investeret i 4 stk. 15 liters dunke, så jeg ikke skal rende så meget frem og tilbage, og så kan vandet også for lov til at stå på altanen og temperere inden det bliver hældt på. Har læst at planterne ikke kan lide at få koldt vand, men vand fra altanen må jo have samme temperatur som planterne og kasserne, hvis bare det har stået dér længe nok. Jeg hælder først gødning i lige inden vandet bliver hældt på, så gødningen ikke står og fordamper (har jeg også læst at den kan, hvis det står for længe). Forøvrigt så bruger jeg en 1 promilles opløsning af gødningen.

Så her er to fotos af hhv. nordenden og sydenden af altanen (det fik så lige altanen til lyde noget større end den reelt er).

Nordenden.
 
Sydenden.
 
 
Og her er en lille håndtegnet oversigt over placeringen af planterne på altanen
 

Den er også at finde i årsoversigten.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar