© Lars Wettergreen Aagesen - unless otherwise stated.

tirsdag den 16. april 2013

Sidste år

For første gang sidste år forsøgte jeg mig med at dyrke tomater på vores ene altan. Jeg havde købt 3 små tomatplanter af en kollega, og de blev omplantet til hver deres plastbalje. I de første par uger flyttede jeg dem ud på altanen om morgen og ind i spisestuen om aftenen.

De 3 planter var 3 forskellige sorter: Green Zebra, Chocolate Stripes og Oxheart.

Udbyttet var nu ikke særligt stor. Oxhearten gav én tomat, der desværre var ramt af noget skimmelsvamp. Hele den nederste del var sort. Chocolate Stripes gav et par modne tomater og en håndfuld umodne. Green Zebra var den der klart gav flest. En håndfuld modne og omkring 25 umodne.

Min forhåbning er, at det ringe udbytte sidste år mest skyldtes den forholdsvis dårlige sommer uden nok varme, og ikke mine manglende evner som havemand. For under alle omstændigheder så prøver jeg igen i år.

Lidt facts
Vores altan er ca. 1,25x2 m og er vestvendt. Og vi plejer at få masser af sol og varme på den, når sommeren ellers gider være med på legen.
Igen i år satser jeg på at købe små planter fra min kollega, så jeg (og konen) slipper for at have planterne til at stå og spire inde i stuen.
For at undgå den daglige vanding har jeg købt 3 kapilærkasser. I 2 af kapilærkasserne vil jeg sætte tilsammen 4 tomatplanter, mens jeg stadigvæk er lidt uklar på hvad jeg vil bruge den sidste kapilærkasse til, og om den overhovedet bliver sat op i år.

Bloggen
Planen med bloggen her er, at dokumentere forsøget med billeder og mine valg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar